Az új blogom postjai

Rólam

Miyazaki Jun, alias Merras.

A név nem egy nick, hanem tényleg japán - ennek ellenére sokak szerint kitűnően beszélek magyarul. Ezt többek között a Neo Interactive digitális reklámügynökség munkatársai is megerősíthetik. :)

Bár nem link építés, de azért megemlíteném, hogy Google AdWords Certified Partner minősítésem is van, azaz elképzelhető, hogy valamennyire értek az AdWords kampányok menedzseléséhez is.

Link építés

Link building - linképítés tanácsok keresőoptimalizálóknak

E-mail értesítő

Írd be az e-mail címed:

Szolgáltatja a FeedBurner

Friss topikok

  • Szappanos László 2: A helyezések nincsenek szoros összefüggésben a PR értékkel, kis mértékben befolyásolják viszont. (2014.04.30. 16:53) Google Armageddon zajlik?
  • hiyuan: Il processo per ottenere supera potrebbero includere delle finalità web e di persona le richieste ... (2011.08.12. 05:06) StartUP konf 2009
  • hiyuan: cittadini Distretto avrà la prospettiva di ottenere una buona vacanza esclusiva con il $ diverse 1... (2011.08.12. 05:04) New blog
  • hiyuan: "E 'fondamentale che noi aiutiamo la procedura riguardante la manutenzione oltre a restauro mentre... (2011.08.12. 05:02) Google killer Twitter és Digitális Média Tények Könyve 2009
  • bodybuilderSHOP: Merras! Aranyba kéne foglalni a neved! Ami késik persze nem múlik! Köszönöm ezt a rengeteg haszn... (2010.03.14. 13:08) Rólam

Google Armageddon zajlik?

2007.10.25. 12:09 | Merras | 17 komment

Címkék: google pagerank seo keresőoptimalizálás link serp

A legtöbb webmester, aki valamilyen szinten érdekelt abban, hogy a keresőkben (és kereső alatt a magyar piacon leginkább a Googleről beszélhetünk) előkelő helyezést érjen el, az hetek, hónapok óta várja a Google PageRank frissítést. A nyilvános PageRanket ugyanis évi 2-4 alkalommal frissítik - ám a nyár végére várt update késik, mint a 4-es metró átadása. Azaz késett - 2-3 héttel ezelőtt ugyanis hazai és nemzetközi fórumokon is sok webmester számolt be arról, hogy csökkent a PR-ja - míg a honlapok nagy részénél változatlanul maradt a PR érték.

Tegnap újból megszaporodtak a PR csökkenésről szóló jelentések, akár választások előtt a kampányígéretek: van olyan honlap, aminek 7-es PageRanktől kellett elbúcsúznia, és ma már 4-es PageRankkel kell beérnie, ami - elsőre legalábbis - elég súlyos veszteségnek tűnik. A hatás a magyar honlapokon is érezteti magát.

Mivel a Google - jó szokásához híven - szájzárat tett minden dolgozójára, ezért hivatalos indoklást eleddig nem hallhattunk. Az egészen bizonyos, hogy a PageRank számítás alapjaiban valami változás történt - vadabb és logikusabb elméletek keringenek a nemzetközi fórumokon, blogokban, webmester közösségekben.

Amit sokan elfelejtenek, az az a tény, hogy mást jelent a publikus PageRank, a valódi PageRank, meg egy oldal helyezése a SERPben (Search Engine Result Pages), azaz a találati oldalakon.

A publikus PageRanket, mint említettem, általában évi 2-4 alkalommal frissíti a Google. A publikus PageRank az, amit látunk a böngészőnk Google toolbarjában, vagy lekérhetünk különböző PageRank kijelző oldalakon. A nyilvános PR igazából egy pillanatkép - a PR export időpontjában ennyire taksálta az oldalt a Google algoritmusa.

A valódi PageRank azonban láthatatlan, és sokkal aktuálisabb érték: gyakrabban változik, komolyabban befolyásolja emiatt a találati listákat. Egy cikk előrébb fog kerülni a találati listákon, ha például megjelenik az Index.hu (a post irásának pillanatában 6-os publikus PageRank értékű) főoldalán - viszont el fog süllyedni, ha lekerül onnét. Hiszen egy központi site híranyagáról beszélünk, tehát fontos cikknek fogja értékelni a Google - viszont ha lejárt az aktualitása (eltűnt a főlapról), akkor a Google is követni fogja a változást.

Azaz, ennek eredménye az, hogy a Google SERP, a találati oldal dinamikusabban változik: nincs állandó bérlet a honlapunknak. (Viszont nincsenek BKV ellenőrök se.)

Ebből a háromból viszont egyértelműen a SERP a legfontosabb: hoz-e annyi látogatót a Google a honlapunknak, hogy megérje vele foglalkozni?

A publikus PageRank csökkenéseknek nem volt olyan hatása, hogy csökkent volna a Google irányából érkező látogatók száma. Mitöbb, volt olyan webmester is, aki beszámolt durva, -2-es PR csökkenésről, ugyanakkor arról is, hogy kis mértékben növekedett a látogatószáma ennek ellenére. Egyelőre tehát a találati oldalakat nem érintette negatívan az ügy.

Mi lehet akkor a háttérben?

A legnépszerűbb és a leglogikusabb elmélet szerint a Google most komolyan fellépett azok ellen, akik fizetett linkvásárlásokra adtak lehetőséget. Azaz pénzért elhelyeztek szöveges linket az oldalukon, hogy a vásárlók az általuk választott kulcsszavakra előrébb kerülhessenek. Idáig nagyon-nagy biznisznek számított fizetős linktárakat létrehozni - ahova csak pénzért kerülhettek be oldalak, vagy pénzért lehetett előkelőbb pozíciót vásárolni. De - angol nyelvterületen legalábbis - nagyon nagy divattá vált pénzért blogpostot írni úgy, hogy a bejegyzés megfelelő linkekkel volt tele.

A Google fejesei azonban úgy ítélték, hogy a tömeges linkvásárlások negatívan hatnak a SERPre, ezért idén úgy döntöttek, hogy aktívabban fellépnek a linkeladások, vásárlások ellen. Sokak szerint ezért húzódott el ennyire a PageRank-frissítés - hogy finomíthassanak az algoritmuson, és mostantól kiszűrhessék a fizetett linkeket.

Néhány hónapja Matt Cutts, a Google egyik fejese, aki a spamellenes csapat vezetője, arra bíztatta a látogatókat, hogy jelentsék fel azokat a siteokat, amelyek linket adnak el.

Sokak szerint az elmúlt hónapokban ezeken az oldalakon (vagy legalábbis jókora részükön) végig is mentek az antispam csoport tagjai, és ellenőrízték őket - ahol pedig az látták, hogy igaz a vád, ott megtették a megfelelő válaszlépést. Igazzá válhatott a vád attól, ha olyan szöveget láttak, hogy "Buy a link - x$ / month" - vagyis valóban, nyilvánosan linket adtak el. Pórul járhattak a fentebb már említett, fizetett bekerüléssel kecsegtető linkgyűjtemények is. Ezek jókora része kapott is PageRank értékben kifejezhető büntetést - a tulajdonosoknak nem árt új bevételi forrás után nézniük ezek után.

Ha csak ezeket a siteokat kinyírta a Google PageRank-ügyileg, akkor az viszont képes végigsöpörni a teljes weben. A PageRank algoritmus olyan, mint egy nagyon-nagyon bonyolult vízvezetékhálózat - csövekkel, tartályokkal, vízcsapokkal. A tartályok a honlapok - amik begyűjtik a vizet (azaz a PR-t). Azonban egy honlap nem csak gyűjti, hanem tovább is adja a PageRank egy részét - a linkek a csövek, amik a többi tartály felé továbbítják az összegyűlt víz bizonyos százalékát. A Google most egész egyszerűen kiszivattyúzta a vizet azokból a tartályokból, amelyek pénzért továbbították a folyadékot.

A hatás azonban végiggyűrűzik az egész weben - legalábbis eszerint az elmélet szerint. Úgy egy éve olvastam egy érdekes eszmefuttatást, mely szerint bármely honlapról eljuthatunk bármely honlapra, mindösszesen 21 kattintással - mivel mi, felhasználók mindent körbelinkelünk, amit lehet.

Ha a vízvezetékrendszerünkben valahol vízhiány keletkezik, akkor azt az egész rendszer meg fogja érezni. Te hiába nem vásároltál fizetett linket, hiába nem adtál el linkeket - de azok között, akik Rád linkeltek, lehet, hogy így tettek. Ha nekik kisebb a vízkészletük, akkor abból Neked is kevesebb jut - Te meg még kevesebbet fogsz továbbítani azoknak, akikre linkelsz.

Dominó effektként söpörhet végig a weben, csak a legnagyobbakat hagyva érintetlenül. (Bár, tegyük hozzá, az Apple.com PR-je is csökkent, 10-ről 9-re - úgy vélem, hogy az Apple nem valószínű, hogy belekavarodott volna bármiféle fizetős linkbizniszbe... meg őket valószínűleg a legcsekélyebb mértékben sem érdekli a PR csökkenés ténye.)

Ez az egyik elmélet. Egy másik elmélet szerint a Google egész egyszerűen tovább akarja finomítani a PR algót, hogy még nehezebb legyen a magasabb PageRank értékeket elérni - sokak szerint a legutóbbi frissítéskor "túl könnyű" volt elérni pl. a PR5-öt. Ezáltal még jobban elértéktelenedtek a PR4-es siteok sokak szemében - holott, érvelnek az elmélet hívei, pár éve még a PR4 is szép teljesítménynek számított egy átlagos honlaptól, míg most már kvázi komolytalan. És így most a Google globálisan lejjebb akarja vinni az értékeket, jutnak a következtetésre.

Vannak olyanok is, akik meg szimplán hisztiznek, mint átlag magyar képviselő a költségtérítés miatt: ezek szerint már megint a Google mocskos monopoltörekvései játszanak szerepet - azt akarják, hogy az AdWords legyen az EGYETLEN reklámozási lehetőség a weben, ezért most nemes egyszerűséggel szétbarmolják a PageRanket, ellehetetlenítve egy olyan üzletágat (a fizetős linkvásárlás, eladás bizniszt), amivel egyébként mindkét fél jól járhatott: a vásárló olcsón juthatott egy fix reklámhoz, ami közvetetten (a SERPen keresztül) látogatót hozott neki, míg sok webmesternek ez egy stabil bevételi forrás volt (sok esetben kalkulálhatóbb és magasabb, mint bármiféle AdSense bevétel).

Akármelyik változat is az igaz, azért lesz egy érdekes hatása több webmester szerint is a dolognak: méghozzá az, hogy a linkcsere, linkvásárlás rendszerek még inkább előtérbe fognak kerülni. Akik idáig megbuktak a linkeladásokon, azok azért bukhattak meg, mert nyíltan kínálták eladásra a linkhelyeiket - bárki láthatta őket, beleértve a Google alkalmazottait is. Egy zárt, titkos rendszerben azonban nem tud kutakodni a Google sem, a weboldalakra kikerülő fizetett linkek pedig szépen belesimulhatnak a normál linkek közé.

A bejegyzés trackback címe:

https://link.blog.hu/api/trackback/id/tr23206970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kefe · http://www.camelpark.hu/ 2007.10.25. 15:11:33

Nagyon-nagyon korrekt és jó összefoglaló - teljesen hasonlóan látjuk a helyzetet Merras!

hitetlen · http://www.hitetlen.hu 2007.10.25. 16:09:53

Állati jó post.
Grat érte! (reméljük lesz folyt. mert jól írsz!)

Merras · http://miyazakijun.hu 2007.10.25. 16:25:23

Köszönöm szépen.

Ennek a blognak az lesz a célja, hogy valóban hasznos link building taktikákat mutassak be a későbbiekben. :)

izb · http://izbsystem.hu 2007.10.25. 17:27:34

Gratula a jó kommentért!
Tényleg itt a Google féle cunami!

Terco · http://www.seo-katalogus.vizsgazz.hu 2007.10.27. 07:51:41

Hát, nekem úgy tűnik a magyar google önmagához is elég szigorú volt. PR8-ról redukálta magát 7-re :)

HL · http://www.utazasapro.hu 2007.10.27. 10:30:14

Hát én csak örülök ennek a frissítésnek, ugyanis az oldalam PR-je 2-ről 3-ra emelkedett és ha ez nem lenne elég a legnagyobb rivális 4ese lecsökkent 2-re. :-) Persze ez magában semmit nem jelent. Remélem a találati rangsorban is látszódni fog a pr változás!
Egyébként szerintem a linkvásárlás abszolút büntetendő! Igy az internet a sok pénzzel rendelkezők játéka lessz és visszaszorítja a természetes 'jobb weblap értékesebb' elvet.

turbo · http://turbopower.hu/ 2007.10.28. 10:26:34

Nekem egyik szemem sír a másik nevet. Az egyik 4-es pagerankú oldalam visszaesett 3-asra, viszont a másik oldalam, aminek pagerankja sem volt, az megkapta kapásból a 2-es pagerankot. Az biztos, hogy a SEO biznisz egyre erősödik, és mindíg napra késsznek kell lennie az embernek. Ha ma első vagy egy kulcsszóra a googléban, a kérdés az, hogy meddig... Ez folyamatos odafigyelést, és aktualitást kíván.

turbo · http://www.eredetiseg-vizsgalat.hu 2007.10.28. 10:37:18

Lehet, hogy mégsem olyan elkeserítő ez az átalakulás?? Most leellenőriztem kicsit jobban azt az oldalamat amelyiknek főoldalának a PR4-es értéke visszaesett 3-asra. Azt vettem észre, hogy a visszaeséssel szemben viszont 4 aloldala is felerősödött 1-es pagerankra, amelyeknek eddig nem volt pagerank értéke. Tehát bár a főoldal visszaesett, az aloldalak megerősödtek, mégha nem is nagy mértékben. Így már nem olyan nagy az elkesedettségem. :) A kevesebb néha több??

Andrea · http://ingyenwebshop.5mp.eu 2007.11.12. 12:26:03

Csak örülni van okom a változás láttán. két oldalam 0-ról 1, egy-egy oldalam 0-ról 2, 0-ról 3, 2-ről 3. Ebből csak az utolsó néhány éves, a többi 1-3 hónapos.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.03.01. 11:40:50

most megint változhatott az algoritmus, mert a kereső sorrend is teljesen megváltozott és a PR is

ariel · http://www.dugulaselharitas.net 2008.04.02. 14:06:41

És egy olyasmi statisztikát végzett már valaki, hogy a Pr. érték megcsappanása együt jár a a találati rangsorban való hátrébb csúszás is ?
Szerintem csak így lenne az "akció" következetes a Goole részéről !

Merras · http://miyazakijun.hu 2008.04.02. 16:11:54

Szerintem ilyen általános statisztika nincs, de sokan beszámoltak arról, hogy PR csökkenés ide vagy oda, maradt ugyanannyi az átkattintások száma. Az én esetemben mondjuk még nőtt is ez az érték.

Sajtos Lajos · http://www.visionweb.hu 2008.08.03. 17:45:10

Örülök ennek a blognak. Hasznos dolgokat olvastam. Köszönöm!

Béres István · http://www.webradler.ro 2008.08.03. 17:46:30

Még én is találtam számomra új dolgokat.

Only Harley · http://onlyharley.net 2010.05.07. 14:40:25

Kedves Merras!

Én ma találtam először a blogodra, és meg kell, hogy mondjam, rengeteg hasznos infó gyűjtöttem be. Még jegyzeteltem is közben, mert néhány dologra nagyon felkaptam a fejem, mivel "hm..nem is gondoltam volna, hogy van ilyen"! Köszi! :)

Jágó · http://darkpoker.blog.hu 2010.09.20. 13:24:24

Igen értékes bejegyzéseket olvashattunk itt Merras mestertől. Vannak itt újdonságok és érdekességek bármikor is találunk ide a blogba.

Szappanos László 2 2014.04.30. 16:53:52

A helyezések nincsenek szoros összefüggésben a PR értékkel, kis mértékben befolyásolják viszont.