0. Ne vásárolj olyan honlapon, ami hirdeti magáról, hogy linket ad el!
0. Ne vásárolj olyan honlapon, ami hirdeti magáról, hogy linket ad el!
A mostani PageRank frissítéskor azok az oldalak szenvedtek el PR csökkenést elsősorban, akik nyilvánosan hirdették magukról: mi linket adunk el! Főleg érintette ez a fizetős linkgyűjteményeket.
Jó-jó, de akkor hogyan?
A legegyszerűbb módja a dolognak, ha közvetítőt veszel igénybe: olyan linkcsere és adásvétel rendszereket, mint a Text Link Ads vagy a Linkbolt.
1. Releváns oldalon vásárolj, ne csak a PageRanket nézd!
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy bevásárolnak magas PR értékű oldalakon linkeket. Ez két ok miatt sem bölcs dolog: egyrészt, pénzpocsékolás, hiszen azt az összeget talán hatékonyabban is el lehetett volna költeni; másrészt, rosszabb esetben a nagy keresőmotorok “szemében” feltűnő is lehet.
Amikor döntesz, hogy milyen oldalra szeretnéd kihelyezni a linkedet, akkor elsőször azt mérlegeld, hogy témájában mennyire áll közel a Te lapodhoz. Ha zenei témájú honlapod van, akkor nem jó ötlet banki hitelekkel foglalkozó honlapon linket vásárolnod - még ha egyébként magas is a PageRankje. Próbálj meg egyéb zenei honlapokon linket venni, vagy ha ez nem megy, akkor valami hasonló, kapcsolódó témát találni - mondjuk egyéb kultúrális siteokon linket szerezni.
Ez már csak azért sem egy rossz megoldás, mert amellett, hogy jobban fog szerepelni az oldalad a keresőkben, ráadásul még komoly esélye is van annak, hogy kíváncsiságból átkattintanak a felhasználók a Te lapodra.
Amikor tehát linket vásárolsz, ne a PR-t nézd elsősorban, hanem a tematikai kapcsolódást.
2. Válaszd ki jól a link szövegét (anchor text)!
Talán felesleges is mondani - a legjobban az segít a keresőkben a helyezéseden, ha jól kitaláltad, hogy mi lesz a linked szövege. Természetesen megfelelő kulcsszavakat írj bele - ugyanakkor nem biztos, hogy az a legjobb, ha csak kulcsszavakból áll a szöveg.
Igyekezz természetesen megfogalmazni a link szövegét - gondolkodj egy kicsit egy kívülálló fejével! Ha a saját oldaladon, saját elhatározásból, mindenféle juttatástól mentesen kellene kiraknod egy linket, mert úgy gondolod, hogy az olvasóid számára az hasznos - milyen szöveggel írnád ki a linket?
Ügyelj arra is, hogy lehetőség szerint váltogasd a linkek szövegeit - ne mindenütt ugyanaz a szöveg legyen látható, mert a keresők számára ez is “gyanús” lehet.
3. Legyen következetes a link!
Ne váltogasd ötletszerűen, hogy milyen linket használsz - gondolok itt például arra, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a http://www.aTeOldalad.hu címre mutat a link, vagy www nélkül mutat a http://aTeOldalad.hu címre. (Egyébként is szerencsésebb, ha a honlapod vagy www-s, vagy anélküli változatban elérhető.)
4. Mély linkek
A legtöbb esetben elegendő, ha a nyitólapodra mutató linkeket szedsz össze, sőt, általában ez a helyes stratégia. Mégis, előfordulhat, hogy célszerűbb inkább bizonyos kiemeltebben kezelt aloldalakra linkeket vásárolni - vagy a főoldal mellett azokra IS. Főleg, ha olyan kulcsszavakra optimalizálsz, amik esetében nagy a verseny.
Ez egyébként már csak amiatt is jól jöhet, mert még természetesebbnek tűnnek az oldaladra mutató linkek. Gondolj bele például a Digg.com sikerébe - a felhasználók ott sem honlapokat ajánlanak egymásnak elsősorban, hanem konkrét cikkeket.
5. “Site wide” linkek vs. egy oldalas linkek
Csábító lehet az is, hogy olyan helyeken vásárolj linket, ami nem csak egyes oldalakra, hanem az összes oldalra kiteszik a hirdetésedet - a honlap valamennyi lapján megjelenik a linked. Egyetlen domainen így akár több ezer linked is megjelenhet.
Ezzel is érdemes óvatosan bánni - főleg, ha esetleg nem annyira témába vágó az az oldal. Az is gyanús lehet a keresők szemében, ha ugyanazt a szöveget találják meg nagyon sok helyen.
Természetesebbnek hat, ha egy-egy domainen csak pár helyen szerepel a linked - főleg, ha az a pár hely viszont minél jobban kapcsolódik ahhoz a témához, amiben utazol.
6. Igyekezz különböző IP címekről linket vásárolni!
Az azonos IP tartományban lévő linkek valamivel kevesebbet érnek, mint ugyanannyi link, ha azok különböző IP tartományokban vannak. Igyekezz utánanézni, hogy a választott honlap milyen IP tartományról látszódik. Lehet, hogy találsz 5-6 különböző honlapot is, ahol linket vásárolnál - ám lehetséges, hogy ugyanannál a tárhelyszolgáltatónál vannak, és emiatt számodra mégis kevesebbet ér az a link, amit megvennél.
7. Vásárolj sokféle PR értékű oldalon linket!
Ez a tanács is a “természetesség” jegyében fogant. Gyanús lehet, ha túlságosan sok magas PR értékű oldalról mutat link a honlapodra, miközben alacsony PR-ű bejövő linked alig van. Vásárolj linket sok különböző fontosságú oldalon is, hogy természetesnek hasson!
8. Ellenőrízd a kimenő linkek számát!
A saját oldaladon is (bár sok esetben lehetetlen, mégis, próbáld meg 50 alá szorítani a kimenő linkek számát); de ha linket vásárolsz, mindenképpen ellenőrízd, hogy mennyi kimenő link van az oldalon. Ha 200-300 kimenő link van rajta, az sokkal kevesebbet ér, mint ha 50-100 közötti ez az érték. (Ha sok linket látsz valahol, attól még érdemes lehet leellenőrízni, hogy mennyi ebből a “nofollow” taggel ellátott link - Firefoxhoz vannak ilyen kiterjesztések, amikkel egyszerűen meg tudod nézni.)
Azt is próbáld kideríteni, hogy azon az oldalon kb. mennyi lehet a fizetett hivatkozás - minél több, annál kevesebbet ér egy-egy link a számodra; ha pedig több, mint 15-20 fizetett link van rajta, az akár kockázatot is jelenthet.
9. A türelem rózsát terem - a linkvásárlás hosszútávú befektetés
Mindenképpen tervezz legalább 3-4 hónapra elegendő költségvetést magadnak, ha linket akarsz vásárolni - a hatás nem napokon vagy heteken belül jelentkezik. A keresőmotorok is jobban szeretik, ha stabil linkeket találnak - másrészt, eltelik némi idő, amíg egyáltalán figyelembe veszik a bejövő link értékét.