Tavaly óta működik az univerzális keresés a Google.com-on. Bár a magyar keresésekben még kevéssé jellemző, de azért vannak esetek, amikor nem csak weboldalakat kínál fel a találati listában a Google, hanem bizony kép-, és YouTube-találatokat is. Mennyiben változtatta ez meg a keresési szokásokat, az átkattintási statisztikákat? Erre ad választ az IProspect tanulmánya.
Keressünk rá Darth Vaderre a Google.hu-n és a Google.com-on - picit másabb találati listát fogunk kapni, és nem csak azért, mert előbbi a magyar webre szánt kereső, míg a második a nemzetközi.
Ami hasonlít, az az, hogy az oldal tetején a három legjellemzőbb Darth Vader képet fogjuk látni; a .com-on van 2 videó találat is (szemben az egy darab videótalálattal a .hu listájában), valamint a .com News Archive Resultsot is kínál - azaz, a Google News alapján a három legfontosabb, Darth Vadert érintő hírt is megtaláljuk.
Ez a módosítás nyilvánvalóan megváltoztatta az átkattintási arányokat is a találati listákon. Node, mennyivel? Az iProspect amerikai kutatása szállítja a választ - legalábbis a .com-ot érintő kérdésekre. (Azaz, a magyar változatra nyilvánvalóan nem jók ezek az adatok!)
Az egyik, ami biztosnak tekinthető - az első találati oldal mindennél fontosabbá vált. Egyre kisebb arányban lapoznak tovább a felhasználók a második, harmadik, ixedik oldalra. Azaz, top10 találatra kell törekednie egy kereső optimalizálónak, mivel a látogatók 68%-a az első oldalon kattint.
Másrészt, impresszív mennyiségben kattintanak a képekre, videókra, hírtalálatokra a látogatók, amennyiben ilyen találatokat kínál fel a kereső. Mindössze a látogatók 19%-a az, aki arról számolt be, hogy sosem kattintott ilyen találatokra.
A látogatók 36%-a kattintott hírtalálatra, 31%-uk képre, és 17%-uk videótalálatra.
Mit is jelent ez?
Egyrészt, ha valaki még nem gondolkodott el azon, hogy hogyan optimalizálja a weboldalán található képeit a Google képkeresőjére, akkor épp ideje lesz átrágnia magát a történeten. Másrészt, időszerű lesz gondolkodni, hogy hogyan lehet YouTube videókra optimalizálni. Mivel News search egyelőre nem működik magyar nyelvterületen, ezért ez egy ideig nem lesz téma, de ki tudja, mikor döntenek úgy a magasságos Googlenél, hogy a magyaroknak is érdemes ilyet csinálni.
És hogy jön ez a link building témaköréhez, amiről a blog szól? Közvetlenül sehogy. :) Talán csak úgy, hogy mivel az első találati oldal évről-évre fontosabbá válik, ezért a link building is ezzel egyenesen arányosan fontosabbá válik.
Alapvetően két út létezhet tehát: vagy linkeket építesz ezerrel - vagy pedig megpróbálsz képet, videót (angol területen hírt) optimalizálni úgy, hogy jó helyen legyen az univerzális keresőben. Azonban a C változat a legjobb - ha mindegyiket megpróbálod befoglalni saját magadnak bizonyos kulcsszavakra. :)