Általában nem vagyok nagy rajongója Matt Cutts tevékenységének, de néha fel tudja hívni az emberek figyelmét érdekességekre.
Vegyük például azt az esetet, amikor az oldalad valamelyik lapja elérhetetlenné válik: valami miatt eltávolítottál egy postot, esetleg megváltoztattál egy URL-t, vagy csak történt valami, ami miatt egy tartalmad, amit meglinkeltek valakik, egyszercsak nem elérhető.
Ilyenkor az oldalad - nagyon helyesen amúgy - 404-es hibát fog dobni. Ámde, ez azzal is együtt jár, hogy nem fogod megkapni a bejövő link erejét - arról nem is beszélve, hogy a látogatót, aki átkattintana hozzád, frusztrálod azzal, hogy a tartalom, amit keresett, nem elérhető.
A Google Webmaster Toolsban van egy opció, amivel kilistázhatod az elérhetetlen URL-eket:
A Web crawl opció kilistázza az elérhetetlen URL-eket, és mellette megjeleníti, hogy hány helyről van linkelve, ez pedig így néz ki:
Sok esetben valamelyik saját, egyéb lapodról van rosszul linkelve, ekkor értelemszerűen érdemes javítani a dolgokat - sok esetben azonban valamely más site linkel meg, akár pl. gépelési hiba miatt rosszul.
Mit lehet csinálni ebben az esetben? Matt Cutts javaslata az, hogy írj egy e-mailt a másik oldal webmesterének, hogy javítsa a linket.
Emellé azonban nekem két egyéb javaslatom is van.
A fő probléma az lehet, hogy nem biztos, hogy a többi webmester elérhető, vagy egyáltalán reagál rá, vagy érdekli a dolog - vagy csak simán lusta. Esetleg egy elhagyott siteon van a link. Másik lehet, ha mondjuk nagyobb tömegben fordul elő a dolog: pl. egy komoly tartalommal rendelkező portálnál sok ilyen eset előfordulhat, hiszen a sok tartalom nagyon sok különböző helyről kaphat linkeket.
Ebben az esetben a levelezgetés menedzselhetetlen, túl sok időt, energiát kell ráfordítani, és nem feltétlenül jár eredménnyel.
1-es ötlet:
Ha találsz egy nem működő URL-t, tedd működővé! Azaz, azon az URL-en szolgáltass valami minimális tartalmat, mondjuk 3-4 mondatot, és a kapcsolódó cikkek, postok linkjét helyezd el benne. Ez nem csak SEO-friendly, hanem főleg inkább user friendly is - aki oda érkezik, nem fogja elveszve érezni magát. (Egy blog motorban pl. írsz egy postot, a hibás permalinkkel, és vissszadátumozod a múltba, hogy ne csessze szét az aktuális főoldalad.)
2-es ötlet:
301 redirectek használata. Ezt technikailag nehezebb kivitelezni, de ilyenkor a rossz URL-re érkezőket (így a robotokat is) átirányítod a jó URL-re. SEO szempontból pedig a jó oldal megkapja a bejövő link erejét.